اسید اسکوربیک در ادرار

 

اسید اسکوربیک ، آسکوربیک اسید یا همان ویتامین سی معروف که همه ما آن را می شناسیم، یک ویتامین طبیعی محلول در آب و یک آنتی اکسیدان قدرتمند می باشد که اهمیت بالایی در تشکیل کلاژن و همچنین مبارزه با عفونت حاصل از باکتری ها و همچنین سم زدایی بدن دارد.

این ماده به طور طبیعی در غذاهایی مانند مرکبات، گوجه فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ دار وجود دارد. ویتامین C برای استخوان ها و بافت های همبند، ماهیچه ها و رگ های خونی بسیار مهم است. ویتامین C همچنین به جذب آهن در بدن کمک می کند که برای تولید گلبول های قرمز خون مورد نیاز است.

شاید برای بسیاری از شما سوال پیش آمده باشد که اسید اسکوربیک در ادرار نشانه چیست و آیا وجود آن موجب بروز نگرانی می شود یا خیر؟

برای تشخیص این مورد که آیا در ادرار شما، اسید اسکوربیک موجود است یا خیر، به راحتی می توانید با یک آزمایش ساده این مورد را تشخیص دهید.

 

چه لزومی دارد که سطح اسید اسکوربیک ادرار بررسی شود؟

 

شاید وجود اسید اسکوربیک در ادرار به خودی خود جای نگرانی نداشته باشد، اما توجه به یک نکته مهم ضروری است. هنگامی که آسکوربیک اسید از غلظت های مشخصی بالاتر می رود، باعث می شود آزمایش های خون، گلوکز و موارد مشابه با بروز تداخل‌هایی در پدهای معرف، با تاخیر در جواب دهی مواجه شده و یا در حالت بدتر باعث منفی شدن نادرست جواب آزمایش ها گردد.

دلیل این امر هم خاصیت احیاکنندگی اسید اسکوربیک می باشد که موجب بروز چنین نتیجه غلطی در نتایج آزمایش می گردد.

 

در صورت مشاهده اسید اسکوربیک در ادرار چه باید کرد؟

 

علائم اسید اسکوربیک در ادرار

 

در صورتی که در جواب آزمایشات شما نتایج مثبتی از آسکوربیک اسید دیده شد، بایستی زمان خواندن نتایج آزمایش ادرار طولانی تر شود تا در طی این مدت، واکنش های لازم صورت پذیرد. همچنین بهتر است که از سایر آزمایشات تکمیل کننده برای تعیین احتمال وجود گلوکز یا گلبول های قرمز در ادرار استفاده نمایید.

 

چرا اسید اسکوربیک در ادرار مثبت می شود؟

 

یکی از مهمترین دلایل بالا رفتن آسکوربیک اسید در ادرار به مصرف بیش از اندازه آن بر می گردد. مکانیزم جذب آن به این شکل است که بدن همواره میزان مورد نیاز اسید اسکوربیک خود را جذب می کند، اما نکته مهم این است که در بدن انسان ذخیره نمی شود و سایر مقادیر اضافی از طریق ادرار خارج می گردد.

بالا رفتن اسید اسکوربیک در ادرار ممکن است مبتنی بر دلایل دیگری همچون عدم امکان جذب آن توسط بدن و یا وجود سنگ کلیه نیز باشد.

 

مصرف بالای اسید اسکوربیک چه علائمی دارد؟

 

مصرف بیش از اندازه اسید اسکوربیک یا همان ویتامین سی خواه به شکل قرص های مکیدنی یا حل شدنی در آب باشد و خواه به شکل وریدی و عضلانی می تواند موجب بروز برخی علائم و مشکلات گردد.

 

استاندارد مصرف اسید اسکوربیک

 

برخی از علائم عمومی آن شامل افزایش ضربان قلب، استفراغ یا حالت تهوع، بروز سردرد و یا درد معده می باشد.

 

مصرف پایین اسید اسکوربیک یا ویتامین سی چه علائمی دارد؟

 

بزرگسالان 1918 تا 70 ساله به 40 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. کمبود حاد ویتامین C باعث ایجاد اسکوربوت در افرادی می شود که قادر به سنتز این ویتامین نیستند. در انسان بالغ علائم پس از 45 تا 80 روز محرومیت از ویتامین C آشکار می شود. در کودکان این سندرم، بیماری مولر-بارلو نامیده می شود.

این بیماری همچنین می‌تواند در نوزادانی که از شیر خشک‌های غنی‌شده با ویتامین C تغذیه می‌شوند، ایجاد شود. ادم، خونریزی ها، ضعف در استخوان، غضروف، دندان و بافت همبند از سایر علائم آن می باشد. بزرگسالان مبتلا به اسکوربوت می توانند دارای لثه‌های متورم و بعضا دارای خونریزی‌ باشند و در نهایت می تواند منجر به از دست دادن دندان، بی‌حالی، خستگی، دردهای روماتیسمی در پاها، آتروفی عضلانی، ضایعات پوستی و انواع تغییرات روانی گردد.

 

 

خرید و فروش اسید اسکوربیک

جهت خرید اسید اسکوربیک و همچنین اطلاع از قیمت اسید اسکوربیک با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.