آنالیز محصول

اسید سیتریک یا در اصطلاح عامیانه جوهر لیمو یک اسید عالی از گروه هیدروکسی اسیدهاست که کاربرد های فراوانی در صنایع تولید مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی ، داروئی و کشاورزی دارد.

اسید سیتریک (که نخستین بار توسط جابرابن حیان دانشمند و بنیانگذار علم شیمی کشف شد )، به میزان قابل توجهی در مرکبات اسیدی مانند لیمو و پرتغال یافت می شود.

اسید سیتریک خشک یا آن هیدروز (گرانول) یک پودر سفید رنگ با طعم اسیدی بسیار قوی ست که قابل حل در آب می باشد.

میتوان تفاوت اساسی اسیدسیتریک خشک وآبدار را در مرحله ی فرآوری و تولید آن یافت. بدین صورت که : اسید سیتریک آبدار از کریستال شدن در آب سرد تشکیل میشود و اسید سیتریک خشک از آب گرم کریستال میگردد.

 کاربرد های اصلی اسیدسیتریک خشک

در ابتدا باید ذکر شود که استفاده از اسید سیتریک خشک توسط تمامی نهاد های نظارتی غذا و دارو از جلمه سازمان غذا و دارو کاملا بی خطر اعلام گردیده است؛ به همین جهت از اسید سیتریک خشک برای طعم دهنده گی در بسیاری از صنایع غذایی استفاده می شود.

صنایع غذایی

آبنبات ها ، پاستیل ها ، نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار، شیرینی هایی با طعم های میوه ای و بسیاری موارد دیگر همگی محصولاتی هستند که در تهیه ی آنها از اسید سیتریک خشک استفاده می گردد.

از آنجا که جوهرلیمو به صورت پودری تهیه می گردد می توان از آن برای طعم دهندگی در غذاهای خشک و آبدار نیز استفاده نمود، چرا که اسید سیتریک خشک کاملا مانند نمک نقش طعم دهندگی دارد.

در هنگام ساخت پنیرها از جمله پنیر موزارلا از اسید سیتریک خشک برای رسیدن به محیط اسیدی مناسب و تنظیم PH استفاده می گردد.

در تولید بستنی ها برای داشتن بافت کشسان و غلیظ از اسید سیتریک خشک استفاده می گردد و می توان از عدم طعم دهندگی آن در فرآیند تولید بستنی کاملا اطمینان حاصل کرد.

آرایشی

اسید سیتریک به دلیل قابلیت تنظیم PH کاربرد بسیاری در محصولات مراقبت از پوست دارد و در اغلب لوسیون های موضعی استفاده می گردد. لازم است بدانید که اسید سیتریک خشک به دلیل دارا بودن مقادیر بسیاری آنتی اکسیدان در محصولات ضد پیری به وفور استفاده می گردد.

 اسید سیتریک خشک پوست را می تراشد و کاملا مانند یک لایه بردار عمل میکند ، سلول های مرده پوست را از بین می برد و باعث رشد سلول های جدید و ساخت کلاژن بر روی پوست می گردد و خوشبختانه به دلیل آنکه اسید سیتریک خشک یک ماده کاملا طبیعی است گزارشی از آلرژی این محصول بر پوست دیده نشده است.

در شامپو ها و صابون ها استفاده از اسید سیتریک خشک باعث از بین رفتن زودهنگام آلودگی ها از سطح پوست و مو می شود.

اسید سیتریک خشک در  کشاورزی

از آنجایی که اسید سیتریک به رها سازی عناصر پتاسیم، روی ، آهن مس و …. کمک می کند ، سبب افزایش رشد گیاهان و بهبود روند رشد انها می گردد. بنابراین در پروسه ی کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی معمولا از کودهای شیمیایی حاوی اسید سیتریک خشک استفاده می نمایند تا تاثیرات مخرب آفت ها و حشرات را بر محصولات کاهش دهند و به رشد هرچه بهتر و بیشتر گیاهان بپردازند.

قیمت مناسب اسید سیتریک خشک از دلایل اساسی در انتخاب این محصول توسط کشاورزان است چرا که با انتخاب این کود بدون ضرر می توان در نهایت سود تمام شده قابل توجهی  از محصول نهایی کسب کرد.

تولیدات طبیعی و صنعتی اسید سیتریک خشک

همان طور که پیش تر ذکر شد مقادیر استاندارد اسید سیتریک به طور طبیعی در انواع میوه ها از قبیل: پرتغال ، لیمو ، گوجه فرنگی ،انواع توت یافت می شود که میتوان گفت حدود 9% از حجم میوه ها در حالت خشک شده متعلق به اسید سیتریک موجود در آنهاست.

در موارد صنعتی حدود 99 % تولیدات از طرق مصنوعی بدست می آید و فقط یک درصد آن از منابع طبیعی یعنی میوه ها و مرکبات ساخته می شود.

طرق مصنوعی در تولید اسید سیتریک به دو حالت تولید متفاوت تقسیم می گردد: اول از طریق قارچ های آسپرژیلوس نایجر که اصطلاحا روش تخمیری نامیده می شود و روش دوم که البته صرفه اقتصادی ندارد از طریق واکنش شیمیایی بر پایه ی گلیسرول میباشد.

 

چگونگی تهیه اسید سیتریک  خشک صنعتی (بر پایه مواد طبیعی)

 روش تخمیری تولید اسید سیتریک ، با استفاده از ساقه ذرت و قارچ اسپرژیلوس انجام میگردد. پودر ساقه ذرت که دارای مقادیر بسیاری ساکارز(قند طبیعی ) می باشد در حال حاضر بهترین عملکرد را در تهیه ی اسید سیتریک ها نشان داده است. در واقع ساقه ذرت یک منبع طبیعی بسیار ارزان و مناسب برای تهیه ی اسید سیتریک ها می باشد.

یکی دیگر از قندهای مورد استفاده در تولید اسید سیتریک قند موجود در پسماندهای میوه آناناس است که دارای مقادیر بسیار بالایی قند طبیعی می باشد.