آنالیز محصول

 

دکستروز در واقع یک نوع شکر (گلوکز) فرآوری شده از ذرت می باشد و از لحاظ شیمیایی کاملا شبیه گلوکز، که قند موجود در خون است . دکستروز محلول در آب می باشد و به سرعت نیز در آب حل میشود و این در اصل همان دلیلی ست که از این شیرین کننده برای بالا بردن قند خون در زمان نیاز استفاده می گردد و همچنین کاملا آماده جذب فوریست.

باور عمومی مبنی بر این است که شکر ماده ای مضر برای بدن است اما در واقع گلوکز منبع اصلی انرژی مغز می باشد و بهتر است بعد از فعالیت بدنی و مغزی زیاد ، میزان قند مورد نیاز بدن سریعا تامین شود. اما مصرف بیش از حد قند ساده مانند سوء مصرف هر ماده دیگری مضراتی به همراه دارد، چرا که بدن میزان قند اضافی جذب شده را به عنوان چربی در بدن ذخیره می کند و منجر به بروز مشکلاتی مانند افزایش وزن، بیماری قلبی ، دیابت، آکنه و دیگر مشکلات پوستی، افسردگی و … می شود. اما با این وجود باید بدانید که در حالت عمومی فواید دکستروز، گلوکز و به طور کلی قندها بسیار بیشتر از مضرات آن است.

کاربرد های دکستروز

به طور کلی باید بدانید که کاربردهای دکستروز بسیار گسترده و فراوان است. از دکستروز در تهیه و تولید محصولات غذایی، دارویی، محصولات مراقبت از پوست و مو،مکمل های ورزشی، خوراک حیوانات خانگی و … استفاده می شود.

دکستروز معمولا به عنوان شیرین کننده ای سالم در محصولات و فرآورده های غذایی و دارویی استفاده می گردد. کاربرد اساسی دکستروز در محصولات دارویی به عنوان تنظیم کننده قند خون می باشد.

دکستروز در مواد غذایی

در ابتدا گفتیم که دکستروز حاصل عملیات دریافت قند و شیرین کننده از ذرت می باشد، پس میتوان از آن در صنایع غذایی به گونه های مختلفی به عنوان شیرین کننده استفاده نمود. بسیاری از محصولات فرآوری شده مانند آب نبات ها ، ماکارونی ها و پاستا ها، غلات تصفیه شده و مواردی که محصولات نشاسته ای در آن بکار برده شده اند از دکستروز برای تهیه محصولاتشان یاری می جویند و همچنین گاهی نیز به جهت افزایش عمر مفید محصولات غذایی به عنوان نوعی نگهدارنده استفاده می کنند.

در صنایع تولید نوشیدنی ها و نوشابه ها از دکستروز به وفور استفاده می گردد چرا که این شیرین کننده جز بی ضرر ترین شیرین کننده هاست.

در تولید محصولات پر نشاسته مانند نان های کارخانه ای ، ماکارونی ، کیک و کلوچه ، سیب زمینی های سرخ شده ی نیمه آماده، استفاده می شود.

دکستروز در مکمل های ورزشی

دکستروز به دلیل اینکه کالری بسیار بالایی دارد و به راحتی تجزیه می شود یکی از مکمل های مورد علاقه ورزشکاران است.اکثر ورزشکارانی که به دنبال  افزایش وزن و ماهیچه هستند از آن استفاده می کنند.

دکستروز و صنعت پزشکی

از آنجا که دکستروز یک قند کاملا طبیعی است به کاهش قند خون در بیماران دیابتی بسیار کمک میکند. همچنین در مواردی که بدن دچار کم آبی و افت فشار خون شده است، سرم های حاوی دکستروز تجویز میگردد. علاوه بر اینها افرادی که قادر به جذب مواد مغذی نیستند از قرص های حاوی دکستروز استفاده می کنند تا به جذب بهتر این مواد کمک کند.

در نهایت باید بدانید که مصرف دکستروز به عنوان یک شیرین کننده طبیعی بسیار مناسب تر و بهتر از قند های ساده است. چرا که این نوع شیرین کننده در دسته قندهای زود جذب است و می تواند به عمل هضم در معده نیز بسیار کمک کند، به سرعت وارد جریان خون می شود و انرژی رسانی به مغز را تسریع و همچنین آب و سطح انرژی بدن را به یکباره افزایش می دهد.