دکستروز آبدار یا همان دکستروز مونوهیدرات که یکی از انواع گلوکز می باشد، حاصل هیدرولیز نشاسته ذرت و قند ساده است و اغلب در غذاها به عنوان یك شیرین كننده مصنوعی استفاده می شود.

پودر دکستروز آبدار

دکستروز یکی از کارآمدترین منابع انرژی برای بدن می باشد، زیرا بر خلاف سایر قندهای ساده ، دکستروز می تواند مستقیماً در جریان خون جذب شود تا سطح قند خون افزایش یابد و این یک درمان سریع برای بیماران دیابتی می باشد که به دلیل مصرف انسولین دچار کاهش شدید قند خون می شوند.

 

مقاله مرتبط : دکستروز آبدار ؛ قندی ساده و کم ضرر اما پرکاربرد

 

در ادامه به بیان نکات مهم و پربحث ترین سوالات پیرامون دکستروز آبدار یا همان دکستروز مونوهیدرات خواهیم پرداخت :

 

آیا دکستروز یک قند طبیعی است؟

دکستروز یک قند طبیعی است که از ذرت به دست می آید. شما اغلب دکستروز را به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی که به انواع مواد غذایی از جمله شربت ذرت فروکتوز اضافه شده است ، مشاهده می کنید.

 

آیا دکستروز مونوهیدرات قند ذرت است؟

دکستروز اغلب به عنوان شکر ذرت نامیده می شود. احتمالاً رایج ترین قندی که در تهیه آن مورد بحث قرار گرفته است، دکستروز یا شکر ذرت تقریباً به طور کامل از گلوکز/دکستروز تشکیل شده است.

 

آیا دکستروز بدتر از شکر است؟

دکستروز یکی از کارآمدترین منابع انرژی برای بدن می باشد، زیرا بر خلاف سایر قندهای ساده ، دکستروز می تواند مستقیماً در جریان خون جذب شود تا سطح قند خون افزایش یابد و این یک درمان سریع برای بیماران دیابتی و افرادی است که از هیپوگلیسمی رنج می برند.

 

دکستروز از نظر پزشکی برای چه مواردی استفاده می شود؟

دکستروز برای درمان قند خون بسیار پایین (هیپوگلیسمی) و بیشتر برای افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود. دکستروز برای درمان شوک انسولین (قند خون پایین ناشی از استفاده از انسولین و نخوردن غذای کافی پس از آن) به صورت تزریقی تجویز می شود.

 

چه زمانی باید دکستروز مصرف کنم؟

اگر قند خون فرد کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر باشد و علائم قند خون پایینی داشته باشد ، ممکن است نیاز به مصرف قرص دکستروز داشته باشد. نمونه هایی از علائم قند خون پایین شامل ضعف ، گیجی ، تعریق و ضربان قلب بیش از حد بالا است.

 

آیا دکستروز شکر تقلبی است؟

خیر دکستروز یک قند طبیعی است که از ذرت به دست می آید. شما اغلب دکستروز را به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی که به انواع مواد غذایی از جمله شربت ذرت فروکتوز اضافه شده است ، مشاهده می کنید.

 

دکستروز مونوهیدرات از چه چیزی ساخته شده است؟

ساخت دسکتروز از ذرت

دکستروز مونوهیدرات یک پودر قند سفید بلوری است که از شربت گلوکز غیر معدنی حاصل از هیدرولیز کامل نشاسته ذرت تولید می شود. این محصول با شیرینی متعادل ، حلالیت بالا و شفافیت در محلول ها شناخته می شود.

 

دکستروز در چه غذاهایی زیاد است؟

غذاهای غنی از گلوکز (دکستروز) شامل موارد زیر است :

  • شیر خشک
  • عسل
  • خرما
  • و زردآلو خشک

 

آیا می توانید به جای دکستروز از شکر معمولی استفاده کنید؟

دکستروز یک قند ساده است و بسته به محل زندگی شما ممکن است نوع معمولی شکر باشد که قبلاً در آشپزخانه استفاده کرده اید. شکر ذرت، دکستروز است و بنابراین دقیقاً مشابه شکر دم کرده است.

 

آیا دکستروز برای سلامتی مضر است؟

مصرف دکستروز می تواند منجر به افزایش خطرناک قند خون یا تجمع مایعات در بدن شود که ممکن است باعث تورم و ایجاد ماده مایع در ریه ها شود. افرادی که قند خون بالا و تورم در بازوها و پاها را دارند، باید از دکستروز اجتناب کنند.

 

به جای دکستروز چه چیزی می توانم استفاده کنم؟

برخی از بهترین جایگزین های دکستروز عبارتند از مالتوز ، لاکتوز ، ساکارز و فرمنتو هستند. مالتوز و لاکتوز شیرینی کمتری دارند ، بنابراین آنها برای افزایش طعم معمولاً با انواع دیگر شکر ترکیب می شوند.

 

آیا دکستروز برای بیماران دیابتی مضر است؟

افرادی که با هر نوع دیابت مبارزه می کنند باید مراقب میزان مصرف دکستروز خود باشند. دکستروز ممکن است سطح قند خون را افزایش داده و مشکلات بیشتری ایجاد کند. با شاخص گلیسمی 100 ، استفاده از دکستروز برای بیماران دیابتی بی خطر است.

 

آیا دکستروز 5 درصد قند خون را افزایش می دهد؟

پودر و قرص دکستروز آبدار

در مطالعه ای که توسط Saringcarinkul و Kotrawera در سال 2009 انجام شد ، افزایش تدریجی سطح گلوکز خون در بیمارانی که دکستروز 5% را در حین عمل جراحی دریافت می کردند ، مشاهده شده است.

 

دکستروز بهتر است یا مالتودکسترین؟

تفاوت بین دکستروز و مالتودکسترین چیست؟ دکستروز از یک قند تشکیل شده است ، در حالی که مالتودکسترین یک پلی ساکارید است. به عبارت دیگر ، دومی شکل پیچیده تری از قند است. اگر بدنبال افزایش سریع انرژی در حین تمرین هستید ، دکستروز در بدن سریعتر به گلوکز تبدیل می شود.

 

آیا دکستروز برای تمرین خوب است؟

برای زمان های طولانی این نظریه مطرح بود که شما به یک دوز زیاد (75-100 گرم) کربوهیدرات ساده مانند دکستروز نیاز دارید تا سنتز پروتئین عضلانی و محتوای گلیکوژن ماهیچه را به حداکثر برسانید. با این حال ، کربوهیدرات ها به خودی خود آنابولیک نیستند ، زیرا سنتز پروتئین را به خودی خود در بزرگسالان افزایش نمی دهند.

 

چرا بدنسازان از دکستروز استفاده می کنند؟

بدنسازان و ورزشکاران معمولاً پس از بلند کردن وزنه از دکستروز برای افزایش سطح انسولین و جبران گلیکوژن ماهیچه ای استفاده می کنند که برای عضله سازی مفید است.

 

منبع دکستروز چیست؟

دکستروز نوعی قند است که معمولاً از ذرت یا گندم به دست می آید. دکستروز تقریباً شبیه گلوکز است ، یعنی قندی که در جریان خون یافت می شود. به همین دلیل ، می تواند به سرعت به عنوان منبع انرژی بدن انسان مورد استفاده قرار گیرد.

 

آیا عسل دکستروز دارد؟

دکستروز در عسل

اطلاعات موجود در Sugar.org نشان می دهد که عسل در اصل یک شربت قند مقطر است و تا 30 درصد دکستروز دارد. دکستروز طبیعی موجود در گرده توسط زنبورها جمع آوری می شود و آن را به عسل غنی از انرژی که رژیم غذایی آنها را تشکیل می دهد، استخراج می کنند.

 

تفاوت بین گلوکز و دکستروز چیست؟

هنگامی که گلوکز D در نظر گرفته می شود ، گلوکز و دکستروز یکسان هستند. به عبارت دیگر ، دکستروز نام متداولی است که برای گلوکز D استفاده می شود. تفاوت اصلی بین گلوکز و دکستروز این است که گلوکز شامل هر دو شکل D و L است، در حالی که دکستروز فقط شامل D شکل گلوکز است.

 

دکستروز چگونه ساخته می شود؟

این ماده، از نشاسته طی فرآیندی که از آب برای تجزیه کربوهیدراتهای پیچیده به مولکولهای کوچکتر استفاده می کند ، تولید می شود. در اصل ، آنزیم ها برای تجزیه مولکول های نشاسته – زنجیره های طولانی مولکول های گلوکز متصل – به مولکول های گلوکز/دکستروز جداگانه اضافه می شوند.

 

دکستروز 5 درصد برای چه مواردی استفاده می شود؟

دکستروز 5 درصد در آب چیست؟ دکستروز شکلی از گلوکز (قند) است. دکستروز 5 درصد در آب از طریق IV به داخل ورید تزریق می شود تا مایعات از دست رفته را جایگزین کرده و کربوهیدرات را در بدن تأمین کند. دکستروز 5 درصد در آب، برای درمان قند خون پایین (هیپوگلیسمی) ، شوک انسولین یا کم آبی بدن (از دست دادن مایعات) استفاده می شود.

 

چگونه قند خونم را سریع پایین بیاورم؟

هنگامی که سطح قند خون شما بیش از حد بالا می رود-که به عنوان قند خون بالا یا قند خون بالا شناخته می شود-سریع ترین راه برای کاهش آن مصرف انسولین است. ورزش یکی دیگر از راههای سریع و م وثر برای کاهش قند خون است.

رژیم غذایی ثابت شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی نیز می توانند به کاهش قند خون کمک کنند.

 

عوارض جانبی دکستروز چیست؟

عوارض جانبی دکستروز (پادزهر) عبارتند از :

  • امکان تولید اسید لاکتیک درون سلولی در تنظیم سلولهای ایسکمیک مغز و قند خون بالا (افزایش قند خون)
  • کاهش پتاسیم خون (هیپوکالمی)
  • احتباس مایعات (ادم)
  • حجم خون بالا یا پایین (هایپوولمی)
  • تب
  • سردرگمی ذهنی