احتمال زیادی وجود دارد که کلمه “مالتودکسترین” را در برچسب لیست مواد تشکیل دهنده برخی مواد غذایی دیده باشید. مالتودکسترین در حال تبدیل شدن به یک جایگزین محبوب برای قند و شکر است و ورزشکاران و تولیدکنندگان مواد غذایی به طور یکسان در این مسیر حرکت می کنند.

 

مالتودکسترین چیست؟

مالتودکسترین به عنوان یک پلی ساکارید طبقه بندی می شود. پلی ساکاریدها نوع خاصی از کربوهیدرات هستند که از دسته ای از مولکول های قند که همگی به هم پیوند خورده اند، ساخته می شوند. از دید کلی، مالتودکسترین نشاسته ای است که از چندین قند ساخته شده است که می تواند از ذرت، گندم، برنج، سیب زمینی یا حتی تاپیوکا به دست آید.

مالتودکسترین از طریق هیدرولیز ساخته می شود، فرآیندی که از آب و انواع آنزیم ها و اسیدها برای برش دادن مولکول های نشاسته به قطعات کوچک استفاده می کند. هر قطعه کوچک مالتودکسترین حاوی زنجیره های کوتاهی از قند است. پس از هیدرولیز، مالتودکسترین خالص می‌شود، سپس با اسپری خشک می‌شود تا به فرم پودری مشخص تبدیل شود.

جالب توجه است بدانید اگرچه مالتودکسترین عمدتاً از مولکول های قند تشکیل شده است، اما در واقع طعم ترش یا شیرینی ندارد. در واقعیت، بیشتر مردم به هیچ وجه نمی‌توانند طعم مالتودکسترین را بچشند و فقط عده کمی قادرند طعم ملایم و تا حدودی شیرین را را متوجه شوند. خوشبختانه، این ماده به راحتی توسط بدن ما قابل هضم است و تقریباً مانند گلوکز رفتار می کند.

 

maltodextrin powder

 

مهمترین مصارف مالتودکسترین در کجاست؟

 

مکمل های ورزشی

ورزشکاران از مالتودکسترین به عنوان مکمل استفاده می کنند. قبل از رویدادهای ورزشی و مسابقات، ورزشکاران برای تامین سوخت کربوهیدرات بدون احساس سیری، به مالتودکسترین روی می آورند. مالتودکسترین همچنین به حفظ گلیکوژن ماهیچه کمک می کند. این مکمل‌ها بعد از تمرین می‌توانند سریع هضم شوند، در حالی که آب بدن شما را کم نمی‌کنند و می‌توانند مستقیماً بر عملکرد ورزشکاران استقامتی تأثیر بگذارند.

همه موارد فوق به این معنی است که مالتودکسترین این پتانسیل را دارد که یک افزودنی قابل اعتماد پس از تمرین برای هر جلسه تمرین شدید باشد. محصولات ورزشی با مکمل های مالتودکسترین می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله:

  • پودرها
  • بسته های ژل
  • نوشیدنی های انرژی زا

 

افزودنی غذایی

مالتودکسترین بیشتر به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود. تولیدکنندگان مواد غذایی، سرمایه گذاری زیادی روی این افزودنی کرده اند، زیرا نسبتاً ارزان است و :

  • به افزایش حجم برخی از غذاهای فرآوری شده کمک می کند
  • به عنوان یک نگهدارنده برای افزایش ماندگاری محصول عمل می کند
  • محلول در آب است و می تواند حس طعم غذا و نوشیدنی را بهبود بخشد

 

چند غذای رایج که ممکن است حاوی مالتودکسترین باشند عبارتند از :

  • شیرین کننده های مصنوعی
  • غلات صبحانه
  • سس سالاد
  • تنقلات
  • نوشیدنی های ورزشی

 

چرا از مالتودکسترین استفاده می کنیم؟

در زیر به چهار دلیل برای اینکه ورزشکاران گرایش به مالتودکسترین دارند اشاره خواهیم کرد :

 

maltodextrin and athlete

متمرکز بر عضله

مزیت اصلی مالتودکسترین این است که کربوهیدرات ها و قندها را وارد جریان خون شما می کند. بعد از تمرین، بدن شما از قند، به ویژه گلیکوژن ماهیچه ها و کبد تهی می شود. خب، مالتودکسترین این ذخایر را پر می کند و به ریکاوری و پر نگه داشتن عضلات شما کمک می کند. فواید آن به ذخیره انرژی و سیستم های بازیابی بدن شما کمک می کند، به خصوص اگر با مخلوط آمینو اسید ترکیب شود.

 

کربوهیدرات بیشتر، کم آبی کمتر

مالتودکسترین به اندازه سایر کربوهیدرات ها از آب برای هضم استفاده نمی کند. این یک مزیت مستقیم برای ورزشکاران است، زیرا آنها اساساً می توانند مکمل مالتودکسترین مصرف کنند و بلافاصله دچار کم آبی نشوند. به جای اینکه همچون سایر کربوهیدرات ها تمام آب را از سیستم بدن خارج کنند، مکمل های مالتودکسترین، ورزشکاران را هیدراته نگه می دارند و در عین حال کربوهیدرات ها را نیز اضافه می کنند.

 

حفظ توان بی هوازی

بدن ما مالتودکسترین را سریعتر از سایر قندها جذب و هضم می کند و تجزیه آن به بازسازی گلیکوژن در سیستم ما کمک می کند. با این حال، بیشتر مکمل های ورزشی در واقع به بدن ما در حفظ گلیکوژن کمک می کنند. اگر عضلات ما بیشتر طول بکشد تا ذخایر گلیکوژن را تجزیه کنند، عملکرد استقامتی ما در واقع بهبود می یابد. برخی از مطالعات نشان داده اند که ورزشکارانی که مکمل های مالتودکسترین مصرف می کنند، می توانند قدرت بی هوازی خود را در طول تمرین بهتر حفظ کنند.

منبع کالری سالم

به طور معمول، نوشیدنی‌های ورزشی و تنقلات به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کالری وارد بدن ما کنند. نوشیدنی‌های حاوی مالتودکسترین نیز کمتر باعث ناراحتی معده می‌شوند و به طور بالقوه می‌توانند انرژی بیشتری را به عضلات برسانند. بدنسازان از مالتودکسترین به عنوان راهی برای ایجاد استقامت عضلات استفاده می کنند.

 

خلاصه

شما می توانید مالتودکسترین را در طبیعت بیشتر از آنچه فکر می کنید پیدا کنید. این افزودنی غذایی، یک ماده ارزان قیمت است که در انواع غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده استفاده می شود و همچنین یک مکمل ورزشی مناسب است.

اگر تاکنون بیشتر از حد معمول مالتودکسترین می خوردید، نگران نباشید، اکثر مردم باید بتوانند مالتودکسترین را بدون مشکل مصرف کنند. برای ورزشکاران، مصرف مکمل‌های مالتودکسترین در واقع می‌تواند با تزریق منبعی سریع از انرژی که به راحتی قابل هضم است، عملکرد آنها را بهبود بخشد!

 

 

جهت خرید مالتودکسترین و یا آگاهی از قیمت مالتودکسترین از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط :

 

مالتودکسترین

 

مالتودکسترین؛ طعم دهنده و مکملی جذاب خصوصا برای ورزشکاران

 

جایگزینی با مالتودکسترین، راه نجات از چربی ها