منتول کریستال یا اکالیپتوس

آنالیز محصول

منتول کریستال ماده ای مومی شکل است که ساختاری کریستالی و بلور مانند به رنگ سفید و در برخی موارد شفاف دارد. در واقع منتول کریستال همان جوهر نعناع خشک شده است که به طور معمول از گیاهان نعناع و اکالیپتوس تهیه می گردد.(در بسیاری موارد افراد منتول کریستال را با نام هایی نظیر اسانس اکالیپتوس نیز می شناسند) منتول کریستال معمولا در دمای اتاق جامد می باشد و با افزایش دما و حرارت دهی مانند یخ ذوب می شود. عطر و بوی این محصول بسیار تند است.

منتول کریستال حدود 2000 سال پیش در کشور چین کشف شد و خواص درمانی ان بسیار مورد توجه قرار گرفت،اما لازم است بدانید که تا حدود سال 1771 این ماده وارد جوامع دیگر نشده ، و همچنان ناشناخته بود.

اگر بخواهیم روش تهیه منتول کریستال را به صورت معمول توضیح دهیم باید بگوییم در مرحله ی اول باید برگ های نعناع یا اکالیپتوس را تقطیر و بخار کرد تا مرحله ای که آب و روغن گیاه جدا گردد. سپس روغن بدست آمده را فیلتر کرده و در شرایط خلا پالایش میگردد، در این مرحله دمای مواد حدود 5 تا 10 درجه کاهش می یابد، سپس در نتیجه ی این فعل و انفعالات منتول کریستال تولید می گردد. مرحله ی نهایی سانتریفیوژ محصول است که موجب دریافت منتول کریستال با خلوص بالاست.

روش مصنوعی تهیه ی محصول نیز به روش هیدروژن دهی کامل است که طی آن نیز محصولی با خلوص بالا بدست می آید. در تهیه محصول به روش مصنوعی و طبیعی هیچ گونه تفاوتی در خلوص محصول وجود نخواهد داشت و خواص محصول در هر دو حالت به قوت خود باقیست.

در اطلاعات عمومی شناخت منتول کریستال آمده است که حس خنکی ناشی از مصرف این ماده به دلیل عمل تبخیر است اما در حقیقت این حس ناشی از تعامل مولکول های منتول کریستال با کانال های کلسیمی بدن انسان است، چرا که این مولکول ها (کانال های کلسیمی) مسئولیت دریافت احساس سرما را برعهده دارند و با برخورد مولکول های منتول با این کانال ها حس خنکی در انسان بوجود می آید. منتول انتهای اعصاب حسی را تحریک کرده و باعث ایجاد حس سرما و گشاد شدن عروق می شود. 

کاربردهای منتول کریستال

کاربردهای منتول بسیار زیاد است، به گونه ای که می توان گفت دایره ی استفاده از این محصول شامل تمامی کارخانه جات تولید موادغذایی، عطر، محصولات پزشکی ، محصولات آرایشی و بهداشتی و  محصولات دهان و دندان می باشد.

 

اثرات دارویی منتول

  • ضد درد (همانطور که گفتیم جهت سردرد، درد معده و روده و …)
  • ضد احتقان بینی (تحریک کننده ی اعصاب مخاطی)
  • ضد خارش (در برخی موارد ضد حساسیتی مانند خارش ناشی از سرما)
  • تسکین دهنده مشکلات تنفسی مانند آنفولانزاها ، سرماخوردگی ، برونشیت

 

خواص پزشکی منتول

منتول با جلوگیری از گازهای روده ای درد های معده و روده را کاهش داده و معالجه می کند.

استفاده از کپسول های حاوی منتول و قرص های منتول دردهای ناشی از اسپاسم روده را به میزان معجزه آسایی کاهش می دهد.

در مواردی که مشکلات تنفسی گزارش شده است ، منتول جزو تسکین دهنده و درمان کننده مشکلات تنفسی بوده است. این محصول با گشاد کردن برونشیول ها در معالجه سرماخوردگی ، آنفولانزا و برونشیت بسیار موثر است.

 از دیگر کاربردهای پزشکی منتول میتوان به تاثیرات بر سردردها اشاره کرد و استفاده از روغن و مالیدن آن بر پیشانی میتواند به میزان قابل توجهی دردهای میگرنی را کاهش دهد.

جهت بهبود شرایط جذب اکسیژن در دوره های ورزشی منتول یکی از محصولات بسیار پر کاربرد است چرا که با افزایش سطح اکسیژن دریافتی  و کاهش اسید لاکتیک در حین تمرینات به افزایش نیرو کمک می کند. (در جلساتی که درد عضلانی بسیاری برای ورزشکاران بوجود می آید استفاده از کرم و ژل های منتول می تواند به بهبود و کاهش درد کمک کند.)

استفاده از منتول در مواد غذایی

می توان گفت تقریبا در تمامی محصولات غذایی که طعم و رایحه ی نعناع وجود دارد از منتول بهره گرفته شده است، در تهیه ی ادامس های نعناعی و اکالیپتوسی، در تهیه ی آبنبات های جویدنی و مکیدنی به وفور از منتول استفاده می گردد.

 

منتول در صنعت تولید عطر

از منتول در تهیه و تولید بسیاری از عطرهایی که بر پایه  رایحه ی خنک هستند، استفاده می گردد.

محصولات آرایشی دارای منتول

منتول کریستال در تولید تافت و ژل های مو بسیار کاربرد دارد. علاوه بر این در محصولات آرایشی که دارای اسانس و رایحه نعناع یا اکالیپتوس هستند نیز از منتول استفاده می گردد.

مانند برق لب ها و کرم های ویتامینه ی پوست و مو

 

وجود منتول در محصولات مخصوص دهان و دندان

از منتول برای تهیه و ساخت خمیر دندان ها ، خوشبو کننده های دهان، سفید کننده ها، دهان شویه و شستشو دهنده های دندان پزشکی استفاده می گردد.

استفاده از منتول در استخر ها

استفاده از منتول کریستال در استخر ها و سونا ، با کمک به تهویه ی هوا ، بوی مطبوعی را در فضا ایجاد  و تنفس را راحت تر می کند.

لازم است بدانید در سیگارهایی که دارای عطر و بوی نعناع یا اکالیپتوس هستند از منتول استفاده می گردد. در سیگارهای ارگانیک نیز از منتول برای کاهش التهابات سینوسی و ریوی استفاده می شود.

حدود مجاز استفاده از منتول

پیش از هر چیز باید بدانیم که استفاده از قطره خوراکی منتول می تواند بسیار خطرناک باشد و موجب مسمومیت و مصرف بیش از ده گرم از منتول می تواند موجب اوردوز گردد.

در مراکز پزشکی گزارش خارش ها و سوختگی های ناشی از مصرف موضعی منتول نیز به وفور گزارش گردیده چراکه این محصول میتواند موجب واکنش های آلرژیک بسیاری گردد.

استفاده همزمان ازمنتول با بسیاری از داروها نظیر داروهای کبدی ، دیابتی ، فشارخون و داروهای معده می تواند بسیار خطرناک باشد.

به طور کل استفاده از منتول بدون تجویز پزشک می تواند بسیار خطرناک و بوجود آورنده مشکلات بسیار جبران ناپذیری باشد.

اما استفاده از قطره های منتول در دستگاه های بخور خانگی بلامانع است.