3 شکل اصلی قند وجود دارد که ما معمولاً مصرف می کنیم. گلوکز، فروکتوز و ساکارز. قندها منبع مهم انرژی برای بدن انسان و همچنین یک افزودنی ضروری در بسیاری از فرآیندهای تهیه غذا هستند.

گلوکز و دکستروز اساساً یک چیز هستند. نام های “گلوکز” و “دکستروز” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. دکستروز که به طور رسمی با نام دکستروز آبدار(مونوهیدرات) یا دی گلوکز شناخته می شود، رایج ترین نوع گلوکز است.

 

شیرین کننده ها

 

گلوکز ؛ منبع اولیه انرژی بدن

هنگامی که ما غذا می خوریم، دستگاه گوارش ما غذا را تجزیه می کند تا گلوکز تولید کند که منبع اصلی انرژی بدن است. گلوکز رایج ترین شکل قند ساده موجود در موجودات زنده است. هنگامی که ما گلوکز را مصرف می کنیم و در خون جذب می شود، معمولاً به آن گلوکز خون یا قند خون می گوییم.

گلوکز برای حفظ عملکرد صحیح بدن ضروری است و افزایش یا کاهش ناگهانی سطح قند خون ما می تواند اثرات ناسالمی داشته باشد. بدن شما گلوکز را از غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند نان، میوه ها و محصولات لبنی تولید می کند.

همچنین می‌توانید گلوکز را به‌ صورت مکمل‌های گلوکز دریافت کنید که یک درمان مؤثر برای هیپوگلیسمی است( وضعیتی که با کاهش قند خون شناخته می‌شود). افراد مبتلا به دیابت باید به ویژه مراقب سطح گلوکز خود باشند.

 

چگونه گلوکز را در بدن پردازش می کنیم؟

سطح قند خون ما در ساعات مختلف روز بسته به فعالیت بدنی و آخرین زمانی که غذا خورده‌ایم، بالا و پایین می‌رود. ما تمام گلوکز مورد نیاز بدن را از غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم، دریافت می کنیم. سطح گلوکز یک فرد سالم معمولاً بین 4 تا 7 میلی مول در لیتر قبل از غذا خوردن است.

این سطح می تواند تا دو ساعت بعد از غذا خوردن به 8.5 تا 9 میلی مول در لیتر برسد. برای کمک به سلول های شما در جذب گلوکز، پانکراس انسولین تولید می کند، هورمونی که گلوکز را تجزیه می کند. با این اتفاق، سطح قند خون تا وعده غذایی بعدی کاهش می یابد.

دیابت زمانی رخ می دهد که بدن مقادیر کافی انسولین تولید نمی کند یا نمی تواند به طور موثر از انسولین تولید شده استفاده کند. افراد مبتلا به این بیماری برای تنظیم سطح گلوکز خود به منبع خارجی انسولین (عمدتاً از تزریق انسولین) نیاز دارند.

 

خصوصیات مولکولی گلوکز

گلوکز به طور طبیعی در دو نوع متمایز آرایش مولکولی به نام ایزومرهای L-گلوکز و D-گلوکز وجود دارد. دی گلوکز به طور طبیعی در گیاهان و سبزیجات یافت می شود. از طرف دیگر، ال-گلوکز به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارد، اما می تواند در آزمایشگاه سنتز شود. D-گلوکز اغلب به عنوان دکستروز یا دکسترو شناخته می شود، آنها یکی و یکسان هستند و از نظر بیوشیمیایی با گلوکز مورد نیاز بدن یکسان هستند.

 

قندهای طبیعی

دکستروز شکلی از گلوکز است که در غذاهای طبیعی مانند ذرت، میوه ها و عسل یافت می شود. در حالی که دکستروز، ساکارز و فروکتوز همگی قندهای ساده هستند، تأثیر هر کدام بر سطح قند خون می تواند متفاوت باشد.

 

پودر دکستروز

 

دکستروز به دلیل ترکیب مولکولی خود، امتیاز 100 را در شاخص گلیسمی کسب می کند، زیرا سطح گلوکز خون را خیلی سریع افزایش می دهد. در مقایسه، ساکارز و فروکتوز نمره 65 و 19 در مقیاس GI دارند.

دکستروز همچنین حدود 20 درصد طعم شیرین کمتری نسبت به ساکارز دارد، به همین دلیل است که ساکارز اغلب به عنوان شیرین کننده در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

طبق گفته انجمن جهانی قند، اکثر دکستروز موجود در غذاها از نشاسته ذرت به دست می آید. شما می توانید دکستروز را در بسیاری از غذاها، دسرها، نوشیدنی ها، تنقلات و محصولات پخته شده پیدا کنید. این ماده مخصوصاً در صنایع غذایی به دلیل مزایای تورم و نگهدارنده آن مورد علاقه است، در حالی که محصول نهایی را نسبتاً شیرین می کند.

 

افزایش سطح قند خون با دکستروز

دکستروز مشابه گلوکز است (نام این دو را می توان به جای هم استفاده کرد) و برای مدیریت قند خون پایین موثر است. به افراد مبتلا به هیپوگلیسمی یا دیابت می توان دکستروز را به صورت خوراکی یا داخل وریدی تجویز کرد تا سطح قند خون آنها خیلی سریع افزایش یابد.

 

دکستروز و دیابت

 

عوارض جانبی دکستروز

یک عارضه جانبی دکستروز، توانایی آن در افزایش قند خون به سطحی بالاتر از سطح قابل قبول است، وضعیتی که به عنوان هیپرگلیسمی شناخته می شود. افراد مبتلا به دیابت باید هنگام مصرف دکستروز مراقب باشند، زیرا ممکن است نتوانند به سرعت آن را پردازش کنند.

 

قانون 15 دقیقه

هنگام تجویز دکستروز به عنوان درمانی برای هیپوگلیسمی، می توانید از قانون 15 دقیقه پیروی کنید. 15 گرم دکستروز مصرف کنید و بعد از 15 دقیقه، نتایج را با استفاده از دستگاه گلوکومتر بررسی کنید. این روند را تا زمانی ادامه دهید که سطح قند خون شما به بالای 4 میلی مول در لیتر برسد.

 

خلاصه

از نظر بیوشیمیایی، گلوکز و دکستروز یکسان هستند. این امر دکستروز را به کارآمدترین منبع انرژی برای بدن تبدیل می‌کند، زیرا برخلاف سایر قندهای ساده، دکستروز می‌تواند مستقیماً وارد جریان خون شود تا سطح قند خون را بالا ببرد و آن را به یک درمان سریع الاثر برای بیماران دیابتی و افرادی که از هیپوگلیسمی رنج می‌برند تبدیل می‌کند.

 

 

مقالات مرتبط :

 

دکستروز آبدار ؛ قندی ساده و کم ضرر اما پرکاربرد

رایج ترین سوالات پیرامون دکستروز آبدار

دکستروز آبدار