دکستروز نام قند ساده ای است که از ذرت یا گندم تهیه می شود و از نظر شیمیایی با گلوکز یا قند خون یکسان است. دکستروز اغلب در محصولات پخت شده به عنوان یک شیرین کننده استفاده می شود و معمولاً در مواردی مانند غذاهای فرآوری شده و شربت ذرت یافت می شود و دارای انواع دکستروز آبدار و دکستروز خشک می باشد.

دکستروز همچنین دارای اهداف پزشکی است. این ماده در محلول هایی حل می شود که به صورت داخل وریدی تجویز می شود و می تواند با داروهای دیگر ترکیب شود یا برای افزایش قند خون فرد استفاده شود.

از آنجایی که دکستروز یک قند “ساده” است، بدن می تواند به سرعت از آن برای جبران انرژی استفاده کند.

قندهای ساده می توانند سطح قند خون را خیلی سریع افزایش دهند و اغلب فاقد ارزش غذایی هستند. نمونه هایی از قندهای ساده دیگر عبارتند از گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز.
محصولاتی که معمولا از قندهای ساده ساخته می شوند شامل شکر تصفیه شده، ماکارونی سفید و عسل است.

 

شکل های رایج دکستروز

 

همانطور که قبلا گفته شد، دکستروز برای تهیه ماده مخلوط داخل وریدی (IV) استفاده می شود که فقط در بیمارستان یا مراکز پزشکی موجود است.

دکستروز همچنین به صورت ژل خوراکی یا قرص خوراکی بدون نسخه در داروخانه ها موجود است.

هر غلظت دکستروز کاربرد منحصر به فرد خود را دارد. غلظت‌های بالاتر معمولاً به‌عنوان دوزهای «نجات‌بخش» زمانی که فردی قند خون بسیار پایین دارد، استفاده می‌شود.

 

انواع دکستروز

دکستروز در دو شکل مونوهیدرات (آبدار) و ان هیدروس (خشک) وجود دارد که در ادامه مشخصات هر دو نوع آن و تفاوت میان این دو مدل را بیان خواهیم کرد :

 

  • دکستروز آبدار (مونو هیدرات )

 

دکستروز مونو هیدرات یا همان آبدار که دارای نه درصد آب کریستالیزه است، ظاهری کریستالی، سفید و پودری داشته، بی بو می باشد و دارای بیشترین کاربرد است.
دکستروز آبدار شکل مونوهیدرات D-گلوکز، یک مونوساکارید و کربوهیدرات طبیعی است. این دکستروز برای جبران مواد مغذی و الکترولیت های از دست رفته عمل می کند.

این ماده انرژی متابولیک را فراهم می کند و ماده اولیه نمک های آبرسانی مجدد خوراکی (ORS) است و در مایعات داخل وریدی (IV) برای ارائه مواد مغذی به بیماران تحت مراقبت های ویژه که قادر به دریافت آنها از طریق خوراکی نیستند استفاده می شود.

 

داروی دکستروز

 

محلول‌های حاوی دکستروز سطح گلوکز خون را بازیابی می‌کنند، کالری را تامین می‌کنند، می توانند به حداقل رساندن کاهش گلیکوژن کبد کمک کنند و در حفظ پروتئین نقش داشته باشند. دکستروز همچنین در تولید پروتئین ها و متابولیسم لیپیدها نقش دارد.

دکستروز آبدار (مونوهیدرات) ممکن است شیرین کننده مورد نظر شما باشد. طیف گسترده ای از اهداف آن کمک می کند تا آن را به عنصری تبدیل کند که مصرف کنندگان از دیدن آن در لیست مواد تشکیل دهنده یک محصول خوشحال خواهند شد.

  • بی بو
  • یک کلاسور عالی
  • محلول در آب
  • یک پودر کریستالی و سفید

در یک قرص، دکستروز مونوهیدرات به عنوان یک شیرین کننده عمل می کند. دکستروز مونوهیدرات ترکیبی از گلیکوژن، نشاسته و سلولز است. درست مثل شکر معمولی است. دکستروزی که دریافت می کنید، به صورت پودر خواهد بود. در دمای اتاق به شکل کریستالی باقی می ماند. در آب حل می شود و کمی در اتانول محلول است.

دکستروز مونوهیدرات آب و قند بدن را تامین می کند. هر گرم چهار کالری دارد و 9 درصد وزنی آب دارد. اغلب توسط افرادی که از قند خون پایین رنج می برند استفاده می شود. در شکل قرص، این ماده می تواند انرژی مصرف کننده را تامین کند. در داروسازی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

دکستروز مونوهیدرات یک “قند کاهنده” است و در بسیاری از مواد غذایی استفاده می شود. عناصری که روی غذا تاثیر می گذارند در قرص نیز قابل استفاده هستند. دکستروز مونوهیدرات می تواند کیفیت محصول شما را بهبود بخشد و طعم دلپذیری را ارائه دهد. قیمت آن مقرون به صرفه است و برای مصرف منظم بی خطر است.

دکستروز مونوهیدرات مدتهاست که طعم رضایت بخشی را در وعده های غذایی انسان به ارمغان می آورد. اگر به درستی استفاده شود، می تواند با تامین انرژی و مایعات به افراد کمک کند. دکستروز مونوهیدرات به دلیل بی اثر بودن، به راحتی در بسیاری از فرمول ها قرار می گیرد.

 

  • دکستروز خشک (انهیدروس)

 

دکستروز بدون آب نوعی گلوکز است که از نشاسته ذرت تهیه می شود. درست مانند شکر، طبیعت شیرینی دارد، اما در مقایسه با شکر ساخته شده از نیشکر، حدود 20 درصد شیرینی کمتری دارد. دکستروز آنهیدروس فاقد آب است که به صورت کریستالی یا پودری تولید می شود.

دکستروز بدون آب به طور گسترده ای به عنوان یک مکمل غذایی و یک شیرین کننده در تولید مواد غذایی استفاده می شود. علاوه بر غذا، در صنایع نوشیدنی، خوراک دام، داروسازی و صنایع مختلف دیگر نیز کاربرد دارد.

معمولاً دکستروز آنهیدروس به عنوان یک مکمل غذایی در شیر خشک برای بهبود ارزش غذایی نوزادان و به عنوان یک شیرین کننده در شیرینی پزی برای ایجاد طعم و مزه و در نانوایی برای تقویت رشد مخمر و بهبود ظاهر استفاده می شود.

همچنین به عنوان داروی دامپزشکی عامل بافر و مکمل تغذیه در بازار کشاورزی/خوراک دام استفاده می شود. کاربردهای مختلف دیگری از دکستروز بی آب وجود دارد، مانند استفاده به عنوان آنتی اکسیدان و بستر تخمیر در تولید انواع ویتامین ها، اسیدهای آمینه و سایر محصولات ارگانیک، در ساخت مواد آلی مختلف برای تامین انرژی و به عنوان یک آنتی اکسیدان در فرآوری چرم.

بازار دکستروز بدون آب به دلیل کاربرد و ویژگی های گسترده، شاهد افزایش تقاضا بوده است. از آنجایی که از ذرت تولید می شود، ارگانیک است و در نتیجه هیچ اثر مضری برای بدن ندارد. به دلیل ماندگاری طولانی و طعم شیرین، تقاضای آن در سطح جهانی در حال افزایش است.

معمولاً به شکل کریستالی تولید می شود که استفاده، نگهداری و حمل و نقل آسانی دارد. انتظار می رود بازار دکستروز بدون آب، به دلیل کاربردهای گسترده، شاهد افزایش تقاضا در بین مصرف کنندگان و صنایع باشد.

خلاصه

 

دکستروز بی آب و دکستروز مونوهیدرات هر دو ترکیبات D-گلوکز خالص و متبلور هستند. تفاوت اصلی بین این ترکیبات این است که فرم بی آب حاوی آب نیست و فرم مونوهیدرات حاوی یک مولکول آب متبلور است.

 

پودر دکستروز

 

گلوکز کریستالی را می توان به دکستروز مونوهیدرات (C6H12O6.H2O) و دکستروز بی آب (C6H12O6) با توجه به فرآیندهای مختلف ساخت تقسیم کرد. دکستروز مونوهیدرات به گلوکز درجه غذایی و گلوکز دارویی تقسیم می شود. گلوکز درجه مواد غذایی، عمدتاً در صنایع فرآوری مواد غذایی و صنعت نگهداری سبزیجات استفاده می شود.

دکستروز آبدار را می توان برای تولید سوربیتول هیدروژنه کرد و دکستروز آبدار درجه دارویی عمدتاً به عنوان ماده خام (کمکی) برای داروهای خوراکی استفاده می شود.

دکستروز آب دار را می توان برای تولید دکستروز بی آب پردازش کرد. دکستروز بی آب عمدتاً برای ساختن تزریقات و دمنوش های پزشکی نیز استفاده می شود.

دکستروز آبدار طعمی با طراوت دارد و مشخصه آن پودر سفید برفی و براق است. دکستروز بی آب ،خنک کنندگی کمتر و شیرینی بالایی دارد. ظاهر آن پودر سفید است و براقیت آن به اندازه آبدار نیست.

دکستروز مونوهیدرات رایج ترین نوع دکستروز برای کاربردهای غذایی، از جمله مخلوط نوشیدنی است. دکستروز بی آب به طور قابل توجهی رطوبت جذبی بیشتری دارد، زیرا می خواهد هیدرات تشکیل دهد و تولید آن گران تر است. دکستروز مونوهیدرات تقریباً 9.5 درصد جرمی آب است، بنابراین هنگام فرمولاسیون باید آن را در نظر بگیرید.

 

 

جهت خرید دکستروز آبدار و یا آگاهی از قیمت دکستروز آبدار از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط :

 

دکستروز آبدار

 

دکستروز آبدار ؛ قندی ساده و کم ضرر اما پرکاربرد

 

تفاوت بین دکستروز و گلوکز چیست؟

 

پیشگیری ژل دکستروز خوراکی از سطوح پایین گلوکز خون نوزادان

 

رایج ترین سوالات پیرامون دکستروز آبدار