بررسی سوال

آیا ژل دکستروز خوراکی در پیشگیری از سطوح پایین گلوکز خون و کاهش ناتوانی طولانی مدت در نوزادانی که در معرض خطر سطوح پایین گلوکز خون هستند، موثر و ایمن است؟

 

مقدمه

سطح پایین قند خون (گلوکز) مهم است، زیرا بسیار شایع بوده و با آسیب مغزی در نوزادان تازه متولد شده مرتبط می باشد. به طور متوسط، 15 نوزاد از هر 100 نوزاد در چند روز اول پس از تولد، سطح گلوکز خون پایینی دارند و تقریباً نیمی از نوزادانی که در معرض خطر بالاتری می باشند، آنهایی هستند که زودتر از موعد به دنیا می آیند، کوچکتر یا بزرگتر از حد معمول هستند و یا مادرانشان دیابت دارند.

سطح پایین گلوکز خون می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پیشرفت تحصیلی و خصوصا رشد در دوران کودکی شود. برخی شواهد حاکی از آن است که حتی یک دوره افت گلوکز خون یا اپیزودهایی که تشخیص داده نمی شوند، می تواند به افزایش این مشکلات کمک کند.

 

بررسی قند نوزادان

 

بنابراین، جلوگیری از بروز سطوح پایین گلوکز بسیار مهم می باشد. علاوه بر این، درمان برای سطوح پایین گلوکز، اغلب شامل تجویز شیر خشک یا بستری در بخش نوزادان است که منجر به جدایی مادر و نوزاد می شود. درمان ها و جداسازی، هر دو ممکن است روند شیردهی را مختل کند.

حال باید بدانید که ژل دکستروز (قند) را می توان در داخل دهان کودک مالید، جایی که قند می تواند جذب شود و به افزایش سطح گلوکز خون کمک کند. در نتیجه به طور بالقوه از کاهش سطح گلوکز جلوگیری می کند.

 

ویژگی های مطالعه

ما دو مطالعه را در کشورهای با درآمد بالا بررسی کردیم که ژل دکستروز خوراکی را با ژل پلاسبو (غیر فعال) برای جلوگیری از سطوح پایین گلوکز خون در 2548 نوزاد در معرض خطر مقایسه کرده اند. شواهد موجود در این بررسی کاکرین تا اکتبر 2021 همچنان معتبر بوده است.

 

نتایج کلیدی

دو مطالعه نشان داد که ژل دکستروز خوراکی پیشگیرانه، خطر کاهش سطح گلوکز خون در نوزادان تازه متولد شده ی در معرض خطر را کاهش می دهد. یک مطالعه فردی که نتایج دو سال تحقیقات را بر روی 360 نوزاد گزارش می‌کند، نشان می‌دهد که ژل دکستروز خوراکی که به نوزادان در معرض خطر برای جلوگیری از سطوح پایین گلوکز خون داده می‌شود، احتمالاً خطر ناتوانی های اساسی در دو سالگی و پس از آن را کاهش می‌دهد، هرچند برای این نتیجه گیری مطالعات دیگری نیز لازم است.

 

ژل دسکتروز دهانی

 

دو مطالعه نشان داد که ژل دکستروز خوراکی، احتمالاً نیاز به دریافت هر گونه درمان دیگری برای گلوکز پایین خون را در طول بستری اولیه در بیمارستان کاهش می دهد، و لذا تقریبا هیچ تفاوتی با درمان داخل وریدی برای گلوکز پایین یا جدا شدن از مادر برای درمان گلوکز پایین ندارد.

در شواهد حاصل از دو مطالعه اخیر نشانی از اینکه نوزادانی که ژل دکستروز خوراکی دریافت کرده‌اند، در مقایسه با نوزادانی که ژل های تسکین دهنده مرسوم را دریافت کرده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی (مضرات) مانند خفگی یا استفراغ قرار دارند وجود ندارد.

هر چند هیچ اطلاعاتی برای ارزیابی اینکه آیا ژل دکستروز خوراکی بی‌خطرتر است یا خیر وجود ندارد. درمان با سایر روش های درمانی، هیچ اطلاعاتی در مورد تغذیه انحصاری با شیر مادر پس از ترخیص در دسترس نبود.

ژل دسکتروز خوراکی

 

تحقیقات آینده باید در نوزادان نارس کشورهای با درآمد کم و متوسط، با استفاده از سایر بررسی ها بر روی ژل دکستروز و مقایسه‌کننده‌هایی غیر از ژل های دارونما انجام شود. سه مطالعه در انتظار طبقه‌بندی و یک مطالعه در حال انجام است که ممکن است نتیجه‌گیری‌های ما را تغییر دهد.

 

قطعیت شواهد

ما قطعیت شواهد را برای همه پیامدها به جز خطر سطوح پایین گلوکز خون (که به عنوان قطعیت بالا ارزیابی می‌شود) و جدایی از مادر (به عنوان قطعیت پایین ارزیابی می‌شود) متوسط ارزیابی کردیم.

 

نتیجه گیری محققان

ژل دکستروز خوراکی، خطر هیپوگلیسمی نوزادی را در نوزادان در معرض خطر کاهش می دهد و احتمالاً خطر ناتوانی عصبی عمده را در دو سالگی یا پس از آن، بدون افزایش خطر عوارض جانبی در مقایسه با ژل دارونما کاهش می دهد. البته مطالعات بیشتری برای سنین دو سالگی یا بیشتر مورد نیاز است.

 

 

جهت خرید دکستروز و یا آگاهی از قیمت دکستروز از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط :

 

دکستروز آبدار

 

تفاوت بین دکستروز و گلوکز چیست؟

 

رایج ترین سوالات پیرامون دکستروز آبدار

 

دکستروز آبدار ؛ قندی ساده و کم ضرر اما پرکاربرد