کاربردهای دکستروز

دکستروز چیست؟

 

امروزه شیرین کننده های مصنوعی نقش زیاد و موثری در زندگی انسان ها داشته تا حدی که به یک ضرورت تبدیل شده اند. کاربردهای دکستروز به عنوان یکی از این شیرین کننده های مصنوعی در صنایع مختلف خصوصا صنایع غذایی و پزشکی بسیار مهم می باشد.

دکستروز نوعی قند ساده است که از ذرت به دست می آید. این ماده کاربردهای فراوانی در غذا و دارو دارد، از جمله به عنوان شیرین کننده و درمان افت قند خون و کم آبی.

در این مقاله با قندهای ساده، کاربردهای دکستروز و سایر موارد آشنا خواهید شد :

 

دکستروز نوعی شکر ساده است که شبیه فروکتوز از ذرت تهیه می شود و از نظر شیمیایی، با گلوکز که قند خون است، یکسان است.

قندهای ساده از جمله دکستروز، فروکتوز و گلوکز در غذاهایی مانند شکر، عسل و نان وجود دارند. دکستروز اغلب در غذاها به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی و موادی مانند شربت ذرت فروکتوز ظاهر می شود.

پزشکان ممکن است از این قند ساده برای بالا بردن قند خون فرد در زمانی که خیلی پایین است، استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است دکستروز را با سایر مواد در صورت استفاده به صورت تزریقی ترکیب کنند.

 

آیا دکستروز برای شما خوب است یا بد؟

 

بدن قندهای ساده را خیلی سریع تجزیه می کند تا از آنها برای تولید انرژی استفاده کند. اگر کسی قند ساده را بیش از حد مورد نیاز مصرف کند، بدن چربی اضافی را ذخیره می کند.

 

حقایقی در مورد شیرین کننده های مصنوعی

 

در حالی که بدن برای انرژی به قندهای ساده نیاز دارد، مصرف بیش از حد آن می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • افزایش وزن
  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • آکنه و سایر مشکلات پوستی
  • انرژی کم
  • افسردگی

لذا زمان های زیادی وجود دارد که استفاده از دکستروز بیشتر از اینکه ضرر داشته باشد، برای فرد مفید است.

موارد استفاده از دکستروز در پزشکی

 

پزشکان از دکستروز به دلایل مختلفی استفاده می کنند از جمله :

  • برای درمان سریع قند خون پایین
  • برای درمان کم آبی بدن
  • برای تامین تغذیه در ترکیب با اسیدهای آمینه و سایر مواد

پزشکان ممکن است توصیه کنند که افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که مستعد افت قند خون هستند، قرص دکستروز همراه خود داشته باشند. این قرص ها در دهان فرد به سرعت حل می شوند و به بدن اجازه می دهند دکستروز را جذب کند.

 

کاربرد دکستروز در قند خون پایین

 

زمانی که فردی که قند خون پایینی دارد، قرص دکستروز مصرف کند، قند خون او به سرعت به سطح سالم باز می گردد.

پزشکان همچنین می توانند دکستروز را با بسیاری از مایعات دیگر ترکیب کنند تا محلول داخل وریدی بسازند. به عنوان مثال، آنها ممکن است دکستروز را با یک محلول نمکی ترکیب کنند تا یک قطره آبرسانی مجدد برای فردی که دچار کم آبی است ایجاد کنند.

برخی از مشکلات پزشکی ممکن است باعث شود فرد نتواند غذا بخورد یا نتواند مواد مغذی را جذب کند. این اتفاق می تواند منجر به سوء تغذیه شود. در موارد سوءتغذیه، پزشکان ممکن است تصمیم بگیرند که از طریق یک کاتتر ورید مرکزی، که یک لوله در یک ورید بزرگ قرار می‌گیرد، به فرد تغذیه برسانند.

آنها ممکن است گزینه تغذیه تزریقی کامل (TPN) یا تغذیه تزریقی جزئی (PPN) را با استفاده از محلول هایی که حاوی دکستروز هستند را انتخاب کنند. TPN تمام نیازهای تغذیه ای فرد را برآورده می کند، در حالی که PPN مکمل دریافت غذایی فرد است.

 

موارد استفاده از دکستروز در صنایع غذایی

 

دکستروز قندی است که از ذرت و گاهی گیاهان دیگر به دست می آید. کاربرد اولیه آن در غذا به عنوان یک شیرین کننده به ویژه در محصولات پخته شده است. به دلیل در دسترس بودن گسترده، غذای بسته بندی شده معمولاً حاوی دکستروز نیز می باشد.

جدا از شیرین کردن غذا، دکستروز ممکن است به خنثی کردن غذاهایی که بسیار تند یا شور هستند، نیز کمک کند. همچنین برخی از شرکت ها دکستروز را به برخی محصولات خود اضافه می کنند تا عمر مفید آنها را افزایش دهند.

برخی از بدنسازان از دکستروز به عنوان مکمل بعد از تمرین برای پر کردن ذخایر گلیکوژن استفاده می کنند. گلیکوژن شکلی از گلوکز است که بدن برای انرژی ذخیره می کند.

زمانی که فردی یک تمرین شدید انجام می دهد، بدن مقداری از گلیکوژن ذخیره شده خود را مصرف می کند.

 

استفاده از دکستروز توسط بدنسازان

 

بسیاری از بدنسازان قرص یا پودر دکستروز را به آب اضافه می کنند و بعد از تمرین آن را می نوشند تا ذخایر گلیکوژن را در سریع ترین زمان ممکن برای کمک به ترمیم عضلات پر نمایند.

در طول فرآیند ترمیم عضلات، عضلات در قدرت و اندازه افزایش می‌یابند که هر دو نتایج ضروری برای بدنسازان است.

 

سایر موارد استفاده

 

دکستروز کاربردها و مصارف مختلفی دارد و یکی از اجزای بسیاری از محصولات روزمره است، از جمله:

  • محصولات حمام
  • آرایشی بهداشتی
  • محصولات مراقبت از پوست
  • محصولات مراقبت از مو
  • خوراک دام

 

حرف آخر

 

دکستروز یک قند ساده است که از ذرت و سایر سبزیجات به دست می آید و کاربردهای زیادی دارد از جمله شیرین کردن غذاها و افزایش ماندگاری بسیاری از محصولات.

بدنسازان ممکن است از دکستروز به عنوان مکمل استفاده کنند. پزشکان از دکستروز برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله کم آبی و قند خون پایین استفاده می کنند.

دکستروز یک درمان موثر برای کاهش قند خون است. ارزان است و به طور گسترده در دسترس است و برای افرادی که تمایل به تجربه دوره های قند خون پایین دارند، آن را به گزینه ای عالی تبدیل می کند.

با این حال، هنگام استفاده از دکستروز برای جلوگیری از تجربه علائم قند خون بالا، کنترل دقیق سطح قند خون ضروری می باشد.

 

 

 

خرید و فروش دکستروز

جهت خرید دکستروز و همچنین اطلاع از قیمت دکستروز با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.