شیرین کننده های مصنوعی، مواد شیمیایی کم کالری یا بدون کالری هستند که به جای شکر برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شوند. آنها در هزاران محصول، از نوشیدنی ها گرفته تا دسر و غذاهای آماده، کیک، آدامس و خمیر دندان یافت می شوند.

مردم اغلب از آنها به عنوان “شیرین کننده های شدید” یاد می کنند، زیرا طعمی شبیه به شکر سفره دارند، اما تا چندین هزار بار شیرین تر هستند. اگرچه برخی از شیرین کننده ها حاوی کالری هستند، اما مقدار مورد نیاز برای شیرین کردن خوراکی ها به قدری ناچیز است که تقریباً هیچ کالری مصرف نمی کنید.

 

تاثیرات شیرین کننده های مصنوعی

 

شیرین کننده های مورد تایید برای استفاده در بسیاری از کشورها عبارتند از:

  • آسه سولفام پتاسیم
  • آسپارتام
  • ساخارین
  • سوربیتول
  • سوکرالوز
  • استویا
  • زایلیتول

 

آیا شیرین کننده های مصنوعی، افزودنی غذایی سالمی هستند؟

شیرین کننده های مصنوعی اغلب موضوع بحث داغ هستند. هم موسسه تحقیقات سرطان انگلستان و هم موسسه ملی سرطان ایالات متحده اعلام کرده اند که شیرین کننده ها باعث سرطان نمی شوند.

مرکز تحقیقات سرطان انگلستان می‌گوید: «در مطالعات زیادی که بر روی افراد انجام شده است، به شواهدی قوی رسیده ایم که شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای انسان بی‌خطر هستند».

همه شیرین کننده ها در اتحادیه اروپا قبل از اینکه بتوانند در غذا و نوشیدنی استفاده شوند، توسط سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) مورد ارزیابی ایمنی دقیق قرار می گیرند.

شیرین کننده ها ممکن است بی خطر باشند، اما آیا آنها سالم هستند؟ تولید کنندگان مواد غذایی ادعا می کنند که شیرین کننده ها به جلوگیری از پوسیدگی دندان، کنترل سطح قند خون و کاهش کالری دریافتی ما کمک می کنند. EFSA ادعاهای بهداشتی مطرح شده در مورد زایلیتول، سوربیتول و سوکرالوز، از جمله در رابطه با بهداشت دهان و دندان و کنترل سطح قند خون را تایید کرده است.

اما کاردِر، متخصص تغذیه می‌گوید: «تحقیق در مورد شیرین‌کننده‌ها نشان می‌دهد که خوردن یا نوشیدن آن‌ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ،کاملاً ایمن است».

او همچنین ادامه می دهد: “شیرین کننده های مصنوعی، یک جایگزین واقعا مفید برای افراد مبتلا به دیابت هستند که باید مراقب سطح قند خون خود باشند، زمانی که بخواهند هنوز از خوردن غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرند.”

او می‌گوید: “شیرین‌کننده‌ها مانند شکر طعم شیرینی را ایجاد می‌کنند، اما چیزی که آنها را متمایز می‌کند این است که پس از مصرف، سطح قند خون را افزایش نمی‌دهند.”

 

شیرین کننده های مصنوعی

 

گفته می شود استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ممکن است اثر محرکی بر اشتها داشته و در نتیجه در افزایش وزن و چاقی نقش داشته باشد. اما تحقیقات در مورد شیرین کننده ها و تحریک اشتها متناقض است. در واقع شواهد کمی از مطالعات وجود دارد که نشان دهد شیرین کننده ها باعث افزایش وزن می شوند.

 

شیرین کننده های مصنوعی چگونه کار می کنند؟

سطح زبان شما توسط جوانه های چشایی زیادی پوشیده شده است که هر کدام حاوی چندین گیرنده چشایی هستند که طعم های مختلف را تشخیص می دهند.

هنگامی که غذا می خورید، گیرنده های چشایی شما با مولکول های غذا مواجه می شوند. تناسب کامل بین گیرنده و مولکول، سیگنالی را به مغز شما می فرستد و به شما امکان می دهد طعم را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، مولکول قند کاملاً در گیرنده طعم شیرینی شما قرار می گیرد و به مغز شما اجازه می دهد طعم شیرین را تشخیص دهد. مولکول های شیرین کننده مصنوعی به اندازه کافی شبیه مولکول های قند هستند تا روی گیرنده شیرینی جا شوند.

با این حال، آنها به طور کلی بسیار متفاوت از قند هستند و بدن شما نمی تواند آنها را به کالری تجزیه کند. به این ترتیب آنها طعم شیرینی را بدون کالری اضافه می کنند. فقط تعداد کمی از شیرین کننده های مصنوعی ساختاری دارند که بدن شما می تواند آن را به کالری تجزیه کند. با توجه به اینکه برای شیرین کردن طعم غذاها فقط به مقادیر بسیار کمی شیرین کننده های مصنوعی نیاز است، شما تقریباً کالری مصرف نمی کنید.

به طور کلی، استفاده از شیرین کننده های مصنوعی خطرات کمی دارد و حتی ممکن است مزایایی برای کاهش وزن، کنترل قند خون و سلامت دندان داشته باشد. این شیرین کننده ها به ویژه اگر از آنها برای کاهش میزان قند اضافه شده در رژیم غذایی خود استفاده کنید مفید هستند.

 

تاثیرات شیرین کننده های مصنوعی

 

جایگزینی شکر با شیرین کننده های مصنوعی

 

  • تاثیر بر اشتها

مطالعات اخیر نشان داده است که جایگزینی غذاها یا نوشیدنی های شیرین با مواد شیرین شده مصنوعی، می تواند گرسنگی و در نتیجه دریافت کالری اضافی را کاهش دهد.

 

  • تاثیر بر وزن
    جایگزینی غذاها و نوشیدنی های حاوی قند با مواد شیرین کننده مصنوعی، می تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

  • شیرین کننده های مصنوعی و دیابت

شیرین کننده های مصنوعی می توانند به افراد مبتلا به دیابت کمک کنند تا مصرف قند اضافه شده خود را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات شیرین کننده های مصنوعی در جمعیت های مختلف مورد نیاز است.

 

  • شیرین کننده های مصنوعی و سندرم متابولیک

بعید است که شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهند. جایگزینی نوشیدنی های شیرین با نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری شناخته شده را کاهش دهد.

 

  • شیرین کننده های مصنوعی و سرطان

بر اساس شواهد و تحقیقات جهانی، بعید است که شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش دهند.

 

  • شیرین کننده های مصنوعی و سلامت دندان

شیرین کننده های مصنوعی وقتی به جای شکر مصرف شوند، احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می دهند.

 

  • ایمنی و عوارض جانبی

شیرین کننده های مصنوعی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند، اما افرادی که فنیل کتونوری دارند یا به سولفونامیدها حساسیت دارند، باید از مصرف آنها اجتناب کنند.

 

مقالات مرتبط :

 

از ساخارین تا آسپارتام، معروف ترین شیرین کننده های غذایی

چرا شرکت بزرگ Crest از ساخارین در تولید خمیر دندان استفاده می کند؟

سدیم ساخارین با شکر چه تفاوتی دارد؟

آسپارتام ؛ شیرین کننده ای دویست برابر شیرین تر از شکر

رایج ترین سوالات پیرامون ساخارین

تفاوت بین دکستروز و گلوکز چیست؟