فواید ساخارین

 

به نظر می رسد هر ماه، یک نوشیدنی رژیمی جدید یا شیرین کننده مصنوعی در راهروهای هایپرمارکت ها ظاهر می شود و ادعا می کند که نه تنها تمام مزایای پیشینیان خود را ارائه می دهد، بلکه هیچ یک از جنبه های منفی آنها را نیز ندارد. در همین حال برخی گزارش ها نیز شیرین‌کننده‌های مصنوعی مختلف را با افزایش وزن، سرطان و سایر اثرات خطرناک مرتبط می دانند. پس چگونه می توان واقعیت را از داستان جدا کرد؟

شیرین کننده های مصنوعی را جایگزین قند، شیرین کننده های کم کالری یا شیرین کننده های غیر مغذی نیز می نامند. آنها شیرینی شکر را بدون کالری ارائه می دهند. شیرین کننده های مصنوعی چندین برابر شیرین تر از شکر هستند و به همین دلیل، برای شیرین کردن غذاها فقط به مقدار کمی شیرین کننده مصنوعی نیاز است.

به همین دلیل است که غذاهای تهیه شده با شیرین کننده های مصنوعی، ممکن است کالری کمتری نسبت به غذاهایی که با شکر تهیه می شوند، داشته باشند.

جایگزین های شکر بر سطح قند خون شما تأثیر نمی گذارند. مواد غذایی دارای شیرین کننده های مصنوعی، حاوی کمتر از 20 کالری و 5 گرم یا کمتر کربوهیدرات هستند و در برابر دیابت به عنوان کالری یا کربوهیدرات به حساب نمی آیند. اما به یاد داشته باشید که سایر مواد موجود در غذاهایی که دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند، همچنان می توانند بر سطح قند خون و کالری دریافتی شما تأثیر بگذارند.

 

رایج ترین شیرین کننده ها

 

رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری (NAS) موادی با طعم بسیار شیرین هستند. به همین دلیل آنها در مقادیر کم، برای جایگزینی شیرینی شکر یا سایر مواد مشتق شده از آن استفاده می شوند.

 

رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی

 

احتمالاً حداقل برخی از نام‌های شیرین‌کننده‌های مصنوعی رایج زیر را بشناسید:

 

از ساخارین تا آسپارتام ؛ معروف ترین شیرین کننده های مصنوعی

 

اما کدام یک از این شییرین کننده ها فواید بیشتری دارند و چه تاییدیه های ایمنی غذایی را دریافت کرده اند. در این مقاله به بیان فواید یکی از پرکاربردترین و جذاب ترین شیرین کننده های مصنوعی، یعنی ساخارین خواهیم پرداخت و قصد داریم شما را با فواید ساخارین و همچنین تاییدیه های آن آشنا نماییم.

 

فواید ساخارین برای سلامتی

 

مزیت اصلی ساخارین و البته همه شیرین کننده های مصنوعی (یا شیرین کننده های غیر مغذی) این است که یک جایگزین با کالری صفر، برای غذاها و نوشیدنی ها ارائه کرده و در عین حال طعم شیرینی را حفظ می کنند.

جایگزینی شکر تصفیه شده با ساخارین در رژیم غذایی می تواند راهی موثر برای کاهش کالری دریافتی شما باشد و این به شما امکان می دهد در عوض، سایر غذاهای سالم تر با کالری بالاتر مصرف کنید.

ساخارین به عنوان جایگزین شکر ساخته شده است و معمولاً برای شیرین کردن نوشیدنی ها، محصولات پخته شده یا سایر غذاها استفاده می شود.

نقش جایگزینی شکر با شیرین کننده های مصنوعی در درمان دیابت و چاقی با اهمیت است و البته که بر اساس تحقیقات، باکتری های روده با استفاده از خواص مفید شیرین کننده های مصنوعی در درمان برخی بیماری به کار می آیند.

 

ساخارین بدون کالری

 

استفاده از ساخارین و جایگزینی شکر سفره یا ساکارز با آن، می تواند به کاهش وزن و کنترل طولانی مدت وزن کمک کند، بروز حفره های دندانی را کاهش دهد و عامل مهمی در مدیریت دیابت نوع 1 و 2 باشد.

ساخارین به عنوان یک جایگزین قند، به ویژه توسط دیابتی ها و مراقبان وزن که از رژیم غذایی محدود کالری پیروی می کنند، استفاده می شود.

 

ایمنی ساخارین

 

مطالعات تحقیقاتی در دهه 1970، رژیم غذایی سرشار از ساخارین را با افزایش بروز سرطان مثانه در موش‌های آزمایشگاهی مرتبط دانست. با این حال، مطالعات بیشتر نشان داده است که این مکانیسم منحصر به موش های آزمایشگاهی است و این پدیده در انسان رخ نمی دهد.

چندین دهه مطالعات جمعیتی در ایالات متحده و سایر کشورها، هیچ گونه اثرات نامطلوب سلامتی ساخارین را نشان نداده است. با این حال، ساخارین نوش دارویی برای کاهش وزن یا درمان دیابت نیست. مهم است که از شیرین کننده های مصنوعی به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سلامت کلی تحت راهنمایی یک متخصص بهداشت آموزش دیده استفاده کنید.

سوال مهمی که در نهایت مطرح می شود، این است که در صورت ابتلا به دیابت آیا می توانم از ساخارین و سایر شیرین کننده ها استفاده کنم؟

توجه داشته باشید که اگر دیابت دارید، می توانید از ساخارین و اکثر جایگزین های قند از جمله موارد زیر استفاده کنید :

  • ساخارین (Sweet’N Low)
  • آسپارتام (NutraSweet)
  • آسه سولفام پتاسیم (Sunett)
  • Neotame (Newtame)
  • Advantame
  • سوکرالوز (اسپلندا)
  • استویا (Pure Via، Truvia)

در نهایت نکات و مواردی را که در ادامه ذکر می کنیم را حتما هم در مصرف ساخارین و هم سایر شیرین کننده های مصنوعی در نظر داشته باشید؛

مصرف شیرین کننده های مصنوعی برای زنان باردار توصیه نمی شود. به علاوه، برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی ممکن است در گروه کمی از افراد باعث بروز سردرد و میگرن شود. علیرغم مزایای ذکر شده در مورد ساخارین، همیشه به یاد داشته باشید که از ساخارین یا هر شیرین کننده مصنوعی در سطح استاندارد استفاده نمایید و هرگز در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

 

 

 

خرید و فروش ساخارین

جهت خرید سدیم ساخارین و همچنین اطلاع از قیمت ساخارین با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.