سوربات پتاسیم یک افزودنی شیمیایی است. به طور گسترده ای به عنوان نگهدارنده در غذاها، نوشیدنی ها و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود. این یک نمک بی بو و بی مزه است که به طور مصنوعی از اسید سوربیک و هیدروکسید پتاسیم تولید می شود.

سوربات پتاسیم با توقف رشد کپک ها، مخمرها و قارچ ها ماندگاری غذاها را طولانی تر می کند. در دهه 1850 توسط فرانسوی ها کشف شد که آن را از توت های درخت خاکستر کوهی به دست آوردند. ایمنی و استفاده از آن به عنوان یک نگهدارنده در پنجاه سال گذشته مورد تحقیق قرار گرفته است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را در صورت استفاده مناسب، به طور کلی ایمن می شناسد.

سوربات پتاسیم بی بو، ناپایدار در هوا و دارای قابلیت اکسید شدن و تغییر رنگ می باشد. وزن مولکولی آن 150.22 است و به راحتی در آب و اتانول حل می شود.

 

دارای استاندارد ملی “GB 1886.39-2015 ایمنی مواد غذایی” می باشد (این استاندارد برای افزودنی مواد غذایی پتاسیم سوربات تهیه شده از واکنش سوربات پتاسیم و کربنات پتاسیم (یا هیدروکسید پتاسیم) با آب به عنوان حلال در نظر گرفته می شود.)

 

کاربردهای سوربات پتاسیم در صنایع غذایی

 

کاربرد سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در فرآورده های گوشتی

در محصولات شامل گوشت خشک مشابه سوسیس خشک، سوسیس گوشت گاو، سوسیس مخلوط گوشت گوسفند و گوشت گاو و همچنین گوشت معمولی شامل مرغ پخته شده؛ مرغ خام؛ پای مرغ خام، سینه مرغ و سایر موارد می توان از سوربات پتاسیم استفاده کرد.

 

سوربات پتاسیم در فرآورده های گوشتی

 

مقایسه نهایی میان دسته هایی که دارای سوربات پتاسیم بودند، نشان از کیفیت نگهداری بالا و اثر طولانی مدت زمان نگهداری می باشد.

کاربرد سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در سس سویا، محصولات سس و ترشیجات

در محصولاتی همچون سس سویا، محصولات سس، ترشی سبزیجات، کیمچی و غیره، افزودن غلظت مناسب محلول سوربات پتاسیم می تواند از مشکل کپک زدن و خراب شدن آن ها جلوگیری کند.

 

کاربرد سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در محصولات آبزی

سوربات پتاسیم را می توان به کیک ماهی، سوسیس ماهی، محصولات ماهی دودی، ماهی و میگو پخته شده، ماهی و میگو تازه و سایر محصولات آبزی اضافه کرد، چرا که می تواند به طور موثری از بروز کپک در محصولات جلوگیری کرده و زمان نگهداری آن ها را طولانی تر کند.

 

کاربرد سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در نوشیدنی ها

افزودن سوربات پتاسیم به نوشابه ها، آب پرتقال، آب زالزالک و سایر نوشیدنی های غیر الکلی بسته به مقدار اضافه شده برای افزایش عمر آن ها بسیار موثر است.

 

استفاده از سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در نگهداری سبزیجات و میوه ها

ماده ضد بیات شدن سوربات پتاسیم را به سبزیجات و میوه ها اضافه کنید. حالا به راحتی آن ها در دمای 30 درجه سانتی گراد به مدت بیش از یک ماه نگهداری کنید تا ببینید که سبزی و طراوت سبزیجات و میوه ها بدون تغییر باقی می ماند.

 

سوربات پتاسیم در میوه ها و سبزیجات

 

استفاده از سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در نگهداری سیب

مایع نگهدارنده حاوی سوربات پتاسیم را بر روی سطح سیب ها اسپری کرده و به راحتی به مدت 4 ماه در دمای اتاق نگهداری می کنند.

 

استفاده از سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در نگهداری سبزیجات کنسرو شده

استفاده از سوربات پتاسیم در کنسروهای سبزیجات علاوه بر حفط تازگی سبزی، می تواند از زنگ زدن صفحه قلع قوطی کنسرو جلوگیری کند.

 

استفاده از سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در نگهداری کیک

سوربات پتاسیم را می توان مستقیماً به آرد یا خمیر اضافه کرد. هنگام استفاده از آن، سوربات پتاسیم باید ابتدا در آب یا شیر حل شود و سپس به آرد یا خمیر اضافه شود. وقتی در فرآورده های نشاسته ای از سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم استفاده می شود، بهتر است از قبل مواد را با مقدار کمی سرکه اسیدی کنید تا اثر بهتری داشته باشد.

 

سوربات پتاسیم در کیک

 

استفاده از سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در نگهداری پنیر

سوربات پتاسیم در پنیر معمولی، پودر پنیر، پنیر شور، پنیر تازه، پنیر امولسیون شده، پنیر از پیش بسته بندی شده و سایر انواع پنیر استفاده می شود. سه راه برای استفاده از سوربات پتاسیم وجود دارد. یکی این است که سوربات پتاسیم را به محلول نمک اضافه کنید و سپس از این محلول نمک برای تهیه پنیر استفاده کنید.

مورد دیگر خیس کردن یا اسپری محلول سوربات پتاسیم بر روی پنیر پیش از عرضه است. روش سوم این است که پنیر را با محلول سوربات پتاسیم حاوی مقدار معینی الکل خیس کنید یا اسپری کنید.

 

استفاده از سوربات پتاسیم و نمک پتاسیم در نگهداری لبنیات و کره های روغنی

سوربات پتاسیم را می توان به خامه، شیر، کره مارگارین و سایر محصولات لبنی اضافه کرد.

 

جهت خرید سوربات پتاسیم و یا آگاهی از قیمت سوربات پتاسیم از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

 

مقالات مرتبط :

 

اهمیت سوربات پتاسیم در لوازم آرایشی و مراقبت از پوست

 

رایج ترین سوالات پیرامون سوربات پتاسیم

 

سوربات پتاسیم ؛ نگهدارنده ای بی نظیر

 

سوربات پتاسیم